![]() | José Eça do Queiroz:MyeBooks 20180503-0321 |
eng Another Dame aux camélias?A certain reminiscence exists, but on the other hand: the sin of padre Amaro is a completely different story. At first, I even wanted to know, which was written first. Never checked, but am pretty sure that Dumas first, then Eça de Queiros. I also suspect that the very basic idea of the present story emerges from the masterpiece of Dumas. (Dummas 1847, Eça de Queiro 1875). But then, that's all. No imitation, neitner in story, nor in the background.
In Dumas the background is money, here it is the Catholicism or the Catholic Church. Both stories are love stories par excellence, but very different kinds of love stories. Although in mind at the beginning of reading, Dumas soon diappears , is forgotten, because of the strength of this unique of its kind. Sexual relationship between Catholic pároco and his gourgeous community member. No wonder that the Pope put this book into the famous index, the list of forbidden books. No reason to ever strike over - as far as the celibate is observed in Catholicism. At some stage of the story the author puts it very clearly, his attitude towards the celibate: "Celibato e a Igreja: por que proibia ela aos seus sacerdotes, homens vivendo entre homens, a satisfação mais natural, que até têm os animais?" The satisfaction of the most natural and impotant need is allowed to dogs but not to humans...!
Maybe, the celibate is mainly required to secure the obedience of the clergy. Grip of authority by the daily threatening heritary sin. Defying all this, the sexual relationship between the lovers is continued, secrecy enabled by lucky and happy coincidence of external circumstances. Until the reader starts to wonder, how this all can get to end. The holy secrecy of confession is treated, the sin of prostitution likewise. Which is greater sin, secret concubinace or half-open use of prostitution? All this is present in the book. The solution is abrupt and horrifying. Pregnancy and a complete disruption of the relationship from the side of the bride. The horrifying part being the death of the mother and the child. The only possible solution. The destiny of the other side, the ever persistent lover, the father, the great sinner, is left open.
The narrative strength of the story would actually deserve all five stars, but my ultimate condition: a personal touch, me not being only an onlooker, but also feeling participant of the story, not being fulfilled, four stars is the just verdict.
| fin Toinen Kamelianainen?Tiettyä samankaltaisuutta on olemassa, mutta toisaalta isä Amaron synti on täysin erilainen tarina. Aluksi halusin tietää, kumpi oli ensin kirjoitettu. En tullut koskaan tarkistaneeksi, mutta olen melko varma, että Dumas ensin, sitten Eça de Queiros. Epäilen myös, että Dumasin mestariteoksesta on saatu tämän teoksen perusajatus. (Dummas 1847, Eça de Queiro 1875). Mutta siinä sitten onkin kaikki yhteinen. Ei jäljitelmää, ei tarinaa eikä taustaa.
Dumasissa taustalla on rahaa, tässä on katolisuus tai katolinen kirkko. Molemmat tarinat ovat rakkaustarinoita, par excellence, mutta hyvin erilaisia rakkaustarinoita. Vaikka alussa on mielessä, Dumas pian häipyy, unohdetaan, tämän ainutlaatuisen voimansa ansiosta. Seksuaalinen suhde katolisen kirkkoherran ja uhkean naisen, hänen seurakuntansa jäsenen välillä. Ei ihme, että paavi laittoi tämän kirjan kuuluisaan indeksiinsä, kiellettyjen kirjojen luetteloon. Eikä ole mitään syytä koskaan pyyhkiä sitä sieltä pois - niin kauan kuin selibaattia noudatetaan katolilaisuudessa. Jossain vaiheessa kertoja ilmaisee hyvin selkeästi suhtautumisensa selibaattiin: "Celibato e a Igreja: se que proibia ela aos seus sacerdotes, homens vivendo entre homens, a satisfação mais natural, que até têm os animais?" Luonnollisen ja elintärkeän tarpeen tyydytys on sallittu koirille, mutta ei ihmisille ...!
Ehkäpä selibaattia vaaditaan pääasiassa varmistamaan papiston kuuliaisuuden. Vallanpitäjän ote alaisistaan päivittäisen perisynnin uhan avulla. Kaiken tämän uhalla jatkuu rakastavaisten välinen seksuaalinen suhde, salaisesti, mikä on mahdollista ulkoisten olosuhteiden ansiosta. Kunnes lukija alkaa ihmetellä, miten tämä kaikki voi päättyä. Salavuoteus käsitellään, prostituution synti samoin. Kumpi on suurempi synti, salavuoteus vai puoliksi avoin prostituution käyttö? Kaikki tämä on kirjassa. Ratkaisu on äkillinen ja kauhistuttava. Raskaus ja täydellinen äkkiloppu suhtessa morsiamen puolelta. Kauhistuttava osa on äidin ja lapsen kuolema synnytyksessä. Ainoa mahdollinen ratkaisu. Toisen puolen kohtalo, pysyvän rakastajan, isän, suuren syntisen, jätetään avoimeksi.
Tarinan narratiivinen voima todella ansaitsisi kaikki viisi tähteä, mutta kun perimmäinen ehtoni: persoonallinen kosketus, minä en ole vain katsoja, vaan myös tarinan osanottaja, ei täyty, neljä tähteä on oikea tuomio. |
1 | 0001 | I |
7 | 0002 | II |
13 | 0003 | III |
30 | 0004 | IV |
39 | 0005 | V |
51 | 0006 | VI |
61 | 0007 | VII |
73 | 0008 | VIII |
81 | 0009 | IX |
93 | 0010 | X ,93 |
120 | 0011 | XI,120 |
134 | 0012 | XII ,134 |
143 | 0013 | XIII,143 |
155 | 0014 | XIV,155 |
180 | 0015 | XV,180 |
191 | 0016 | XVI ,191 |
206 | 0017 | XVII,206 |
210 | 0018 | XVIII ,210 |
227 | 0019 | XIX ,227 |
238 | 0020 | XX ,238 |
247 | 0021 | XXI,247 |
259 | 0022 | XXII,259 |
279 | 0023 | XXIII,279 |
299 | 0024 | XXIV,299 |
307 | 0025 | XXV,307 |
314 | 0026 | fim,314 |
314 | 0027 | ### enfi |
1 | 20170703 | +3p | =3p | 1% | |
2 | 20170704 | +10p | =13p | 4% | ** |
3 | 20170705 | +16p | =29p | 9% | **** |
4 | 20170706 | +22p | =51p | 16% | ******** |
5 | 20170707 | +30p | =81p | 26% | ************* |
6 | 20170708 | +12p | =93p | 30% | *************** |
7 | 20170709 | +27p | =120p | 38% | ******************* |
8 | 20170710 | +14p | =134p | 43% | ********************** |
9 | 20170711 | +21p | =155p | 49% | ************************ |
10 | 20170712 | +36p | =191p | 61% | ****************************** |
11 | 20170713 | +15p | =206p | 66% | ********************************* |
12 | 20170714 | +32p | =238p | 76% | ************************************** |
13 | 20170715 | +41p | =279p | 89% | ******************************************** |
14 | 20170716 | +11p | =290p | 92% | ********************************************** |
15 | 20170716 | +9p | =299p | 95% | ************************************************ |
16 | 20170717 | +15p | =314p | 100% | ************************************************** |